از بین هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز نخبه که از سراسر کشور به دانشگاه تهران آمده بودند تا در مسابقات رباتیک ۲۰۲۰ شرکت کنند، «امیرمهدی شیلو» دانش‌آموز پایه دوم ابتدایی مدرسه دانش بنیان و ساکن محله نازی‌آباد بود که گوی سبقت را از رقیبان خود ربود و با کسب امتیاز بالا درسکوی نخست این دوره از رقابت‌ها ایستاد.

ربات

  همشهری آنلاین_ رضا نیکنام: این دانش‌آموز ۸ ساله، خلاق، باهوش، ایده‌پرداز و علاقه‌مند است تا توانمندی علمی خود را در بالاترین سطح نشان دهد. یکی از اعضای تیم رباتیک دانش‌آموزی منطقه ۱۶ است که تاکنون توانسته ۱۵ ربات طراحی کند و بسازد. این بار هم او با ساخت «ربات انبارگردان» که قابلیت جابه‌جایی و انتقال کالا و اجناس مختلف را دارد، در این رقابت علمی حاضر شد.  
در این دوره از رقابت‌های سراسری رباتیک دانش‌آموزی که به میزبانی دانشگاه تهران برگزارشد، صدها نوجوان نخبه از سراسر کشور شرکت کردند. برخی‌ها با برخورداری از امکانات و تجهیزات پیشرفته علمی و آموزشی، شانس بیشتری برای به دست آوردن عنوان قهرمانی داشتند و با آمادگی کامل در میدان حاضر شدند. با این حال تعدادی از دانش‌آموزان جنوب شهری مثل «امیرمهدی شیلو» که با حمایت خانواده و مسئولان اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۶ و با همت و تلاش خود وارد میدان شدند، توانستند در بهترین جایگاه علمی کشور تکیه بزنند.  

  •  تشریح اسباب‌بازی‌ها را  می‌کردم

استفاده مطلوب از وقت نخستین درسی است که نوجوان عضو تیم رباتیک اداره آموزش و پرورش منطقه ۱۶ آن را یاد گرفته است. امیرمهدی شیلو، متولد سال ۱۳۹۱ چند ماهی می‌شود که ۸ ساله شده است. او در کلاس دوم مدرسه دانش بنیان درس می‌خواند. اهل مطالعه و تحقیق است و به کارهای گروهی و تیمی نیزعلاقه نشان می‌دهد.  
تاکنون ۱۵ نوع ربات با نام‌های فوتبالیست، جنگجو، حامل، آتش‌نشان، امدادگر، تله کابین، منجنیق و... ساخته و به این کارعلاقه زیادی دارد. او درباره نحوه آشنایی‌اش با علم رباتیک می‌گوید که همه چیز از داستان خراب کردن و درست کردن اسباب‌بازی‌هایش شروع شد. وقتی پدر و مادر برایش اسباب‌بازی می‌خریدند، خیلی ذوق می‌کرد و خوشحال می‌شد، اما طولی نمی‌کشید تا محتوای اسباب‌بازی‌ها را بیرون بریزد. امیرمهدی خیلی کنجکاو بود و با این کار می‌خواست سر از کار ماشین‌ها درآورد.  

  •  وقتی پدر و مادر  همبازی بچه‌ها می‌شوند

یکی از ویژگی‌هایی که درخانواده شیلو وجود دارد، درک رفتارهای کودکان و اجازه دادن به آنها برای بچگی کردن است. به قول معروف، آنها این موضوع را قبول کرده‌اند که فرزندشان در سن حساسی است و باید برخی کارها را تجربه کند. تجربه‌هایی که بیشتر وقت‌ها منجر به کشف و رشد استعدادهای نهفته در کودکان می‌شود. برای همین وقتی امیرمهدی اسباب‌بازی‌هایش را خراب می‌کرد، پدر و مادرش هیچ‌وقت به او سرکوفت نمی‌زدند، بلکه با او همبازی می‌شدند تا اسباب‌بازی‌ها را دوباره تعمیر و از آنها استفاده کند. همین کارهای ساده در خانه باعث شد تا استعداد امیرمهدی در زمینه ساخت ربات‌ها کشف شود و پرورش یابد.  
«سمیه بهزادیان» مادر امیرمهدی، ۳۹ ساله و خانه‌دار است. او یک پسر ۲ ساله دیگر به نام مبین دارد که به کار برادرش علاقه زیادی نشان می‌دهد، به‌طوری که هر وقت امیرمهدی مشغول درست کردن ربات می‌شود، با کنجکاوی حرکات برادرش را تماشا می‌کند تا از او چیزی یاد بگیرد.  
مادر خانواده تعریف می‌کند: «وقتی امیرمهدی ۷ ساله شد، در آموزشگاهی که چند کوچه با خانه ما فاصله داشت، زیرنظر «زهرا سعادتی» مربی رباتیک، آموزش مقدماتی دید و پله‌های‌ترقی را یکی یکی بالا رفت.» 

  •  مدیر مدرسه دانش‌بنیان حامی نخبگان دانش‌آموز

اطلاعیه برگزاری مسابقات رباتیک دانش‌آموزی چند وقتی بود که از طریق گروه مجازی مدرسه ابتدایی دانش بنیان منطقه ۱۶ به اطلاع بچه‌ها رسیده بود، اما بروز بحران کرونا و تعطیلی مدارس و آموزشگاه‌ها باعث شد تا دانش‌آموزان نخبه سراسر کشور به‌صورت غیرحضوری در مسابقات سراسری رباتیک ۲۰۲۰ دانشگاه تهران شرکت کنند.  
«حمیدرضا شیلو» پدر دانش‌آموز نخبه منطقه ما، ۳۹ ساله و شغلش نظامی است و مانند همسرش برای رشد استعداد و پیشرفت فرزندش وقت کافی می‌گذارد. او عنوان می‌کند: «فرزندمان تاکنون تجربه شرکت در چنین رقابت بزرگی را نداشت، اما به این نتیجه رسیدیم که امیرمهدی در این مسابقات شرکت کند و برد و باخت در مسابقه اصلاً مهم نباشد. بنابراین برای شرکت در این رقابت علمی اعلام آمادگی کردیم.» 
مادر خانواده در ادامه صحبت همسرش تأکید می‌کند که «عادل خالقی» مدیر مدرسه دانش بنیان منطقه ۱۶ تأثیر زیادی در موفقیت امیرمهدی داشته است.  
او می‌گوید: «وقتی فرزندمان در مسابقات سراسری رباتیک دانش‌آموزی به مقام اول دست پیدا کرد، مدیر مدرسه برای تشویق او «جشن مدال» برگزار کرد. در این مراسم که به دلیل شیوع کرونا با تدابیر ویژه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور مدیران آموزش و پرورش برگزار شد، مدال طلا به فرزندمان اهدا شد.» خانواده شیلو عقیده دارند که حمایت‌های معنوی مدیر مدرسه از ابتدا تاکنون در ادامه کار فرزندشان بسیار تأثیرگذار بوده است.  

  •  ساخت ربات انبارگردان  با همفکری و مشورت

«امیر مهدی شیلو» می‌گوید: «تیم‌های دانش‌آموزی در انتخاب نوع ربات‌ها از نوع امدادگر، فوتبالیست، آتش‌نشان و... آزاد بودند. من با همفکری و مشورت مدیر مدرسه و پدر و مادرم به این نتیجه رسیدم که ساخت ربات انبارگردان می‌تواند جالب باشد، ضمن اینکه ساخت این ربات در منطقه ما که شرکت‌ها و تولیدی‌های فراوانی دارد، می‌تواند کارایی داشته باشد.» 
وی ادامه می‌دهد: «خانواده‌ام به هر زحمتی بود وسایل و تجهیزات ساخت ربات انبارگردان را تهیه کردند. پس از برنامه‌نویسی، انجام محاسبات ریاضی و... ساخت این ربات را شروع کردم. البته به دلیل شیوع ویروس کرونا، مسابقه حضوری لغو و ربات‌های ساخته شده به‌صورت مجازی و غیرحضوری توسط داوران دانشگاه تهران مورد بررسی قرار گرفت و پس از مدت کوتاهی نتیجه آن اعلام شد.» 
ربات انبارگردانی که امیرمهدی طراحی کرده و ساخته، دارای قابلیت‌های ویژه‌ای است. اول اینکه برنامه‌اش را خودش نوشته و کاملاً بومی و ایرانی است. اگر در محیط انبار به موانعی برخورد کند، هشدار می‌دهد و با به صدا درآوردن صدای بوق، صاحبکار را باخبر می‌کند.  
دوم اینکه در مواقع آتش‌سوزی، این ربات به‌طور اتوماتیک در محل حادثه قرار گرفته و با آبپاش‌هایی که در آن تعبیه شده، شروع به خاموش کردن آتش می‌کند. سوم اینکه این ربات طبق برنامه‌ای که برایش می‌نویسند، می‌تواند کالاها و اجناس را کنار هم در انبار بچیند، به نحوی که جای اضافی باقی نماند. این دانش‌آموز نخبه و دارنده رتبه نخست مسابقات رباتیک دانش‌آموزی کشور پس از کسب این موفقیت مجاز است تا ۱۰ ترم را در دانشگاه تهران و در رشته رباتیک زیرنظر استادان برجسته و رتبه‌های برتر کنکور بگذراند.  
 

کد خبر 530732

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha